w a n n u r s y a r i f a h

Naungan Sejahtera

بسم الله الرحمن الرحيم
Kita telah melihat bertapa luasnya langit,kursy dan juga Arasy Allah (menerusi mata hati),
maka marilah kita kembali kepada dunia (pandangan),dan lihat pula bagaimanakah dunia ini.
<--------(Lihat tapak sulaiman ini,subhanaAllah,cantik,kalau saya jumpa ia,saya nak selfie sebelah dia :-p !!!).

pergilah kelaut,dan celupkan lah jari kita kedalamnya,kemudian angkat lah jari itu,lalu lihatlah apa yang ada di jari yang di angkat itu. .
yang tersisa di jari itulah dunia.Sedikit sahaja cuma jika dibandingkan dengan lautan itu,sedang lautan itu jika di tuliskan dengan kalimat-kalimat yaa Rabb ku tentulah habis.
maka Kami tambahkan lagi tujuh lautan sebanding denganya (lautan tadi),lalu ditulis lagi kalimat itu,maka tetap tidak dapat menulis keseluruhan kalimat-kalimat itu lagi.


Rasulullah s.a.w ada bersabda demikian tentang dunia ini.

“Apalah nilai dunia ini dibandingkan dengan akhirat melainkan salah seorang dari kamu celupkan jarinya ke dalam laut dan kemudian lihatlah apa yang tinggal pada jari tersebut.” [HR Tirmizi].

Lihatlah,bertapa Allah itu Maha Pencipta.Banyak sekali penciptaan yang kita belum lihat lagi.Tidak habis didunia,terdapat banyak lagi di akhirat kelak.Kalaulah itu semua berjaya kita perolehinya,sungguh tentu tidak pernah habis sama sekali.Tapi jika kita memiliki Allah s.w.t,dan mendapat keredhaan-Nya,kita telah berada dalam naungan yang paling-paling sejahtera sekali.Wallahualam.

Kita buat selama ini di dunia,sebab kita mungkin tak tahu apa yang ada di luar dunia (akhirat),maka kita macam seronok sahaja,tapi bila telah melihat (dengan mata hati),tentu kita rasa apa yang kita dapat ini (nikmat dunia) sama seperti apa yang Rasulullah s.a.w telah berpesan suatu masa lalu.Kita harus beringat sewaktu di dunia,nanti kelak bila di akhirat kita tidak harus menyesal memikirkan isi akhirat bila mana diperlihatkan dihadapan kita.Sebagai contoh misalnya umur kita sekarang (telah) menghampiri 100 tahun,tapi 99 umur kita satu pun tidak ingat akan akhirat,gunakanlah 1 tahun itu,kepada akhirat,1 tahun itu jika di penuhi dengan kalimat-kalimat dan diiringi dengan amalan yang sungguh kearah akhirat,saya percaya,1 tahun itu boleh atasi 99 tahun dunia ini yang banyak di lekakan dengan dunia.

Dalam satu tahun itu ada terdapat 1000 bulan sebagai ganti balik umur kita yang hilang.Kalau di rezekikan kita mendapat dan bertemu denganya,gunakan peluang itu,peluang itu telah berulang kali sebanyak 99 kali sebelum ini,tapi jangan pernah terlepas lagi untuk kali ini (jika mendapati ianya adalah hari atau bulan itu).InsyaAllah,doa-doakanlah,moga dapat.Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.Jika kita dulunya ahli dunia,sekarang mahu jadi ahli akhirat pula,siapa boleh halang ? tidak ada sesiapa pun,jadi jangan malu untuk daftar nama sebagai ahli akhirat.Kelak kita akan mendapat sambutan yang sangat-sangat hangat dari penghuni langit.InsyaAllah : ) 

0 Komentar untuk "Naungan Sejahtera"

Popular Posts

Back To Top