w a n n u r s y a r i f a h

Kalimat Yang Agung


 سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Subhanallah Wabihamdih 'Adada Khalqih, Wa Ridhaa Nafsih, Wazinata 'Arsyih, Wamidada Kalimatih

Kalimat Ini di amalkan oleh Rasulullah shallallahu alaihi wa salam ketika selesai solat subuh.Dengan menyebutkanya sebanyak 3 kali.

Kalimat ini menurut Rasulullah shallallahu alaihi wa salam lebih banyak membawa ganjaran pahala walau di ulang sebanyak 3 kali sahaja sesudah solat subuh,ia menyamai banyaknya pahala yang di lakukan oleh salah seorang isteri kepada Rasulullah sendiri iaitu Juwairiyah Binti Al-Harits yang masih berada ditempatnya dari subuh hinggalah masuk untuk waktu dhuna,disaat Rasulullah shallallahu alaihi wa salam ingin melaksanakan solat sunat dhuna,baginda mendapati isterinya itu masih tekun berzikir.

Baginda lantas bertanya kepadanya:

"Engkau masih di tempat ini sejak aku meninggalkanmu?" 

isterinya menjawap:"Ya".

Kemudian baginda bersabda demikian:

"Sungguh aku membaca empat kalimat tiga kali seandainya ditimbang dengan apa yang kamu baca seharian nescaya menyamainya; yakni Subhanallah Wabihamdih 'Adada Khalqih, Wa Ridhaa Nafsih, Wazinata 'Arsyih, Wamidada Kalimatih.(Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya sebanyak jumlah makhluk-Nya, sesuai dengan keredhaan jiwa-Nya, seberat timbangan 'Arasy-Nya, dan sebanyak jumlah kalimat-kalimat-Nya)." (HR. Muslim).

Empat kalimat yang agung itu telah diajarkan Nabi Muhammad shallallahu alaihi wa salam kepada isterinya,seterusnya bolehlah kita mengamalkanya.Ia sangat ringkas,akan tetapi membawa banyak ganjaran seperti apa yang telah Nabi shallallahu alaihi wa salam telah sabdakan diatas.

Cara mengamalkan sesuai cara baginda adalah selepas solat subuh sebanyak 3 kali di setiap kalimat itu.Maka ia sudah bersamaan dengan apa yang telah di nyatakan oleh baginda sendiri.Cukup 3 kali untuk kita.Sangat mudah dan dipermudahkan.InsyaAllah moga mendapat keredhaan Allah dan ganjaran pahala yang tidak terhitung jumlahnya.Jazzakallhu khair

3 kali sesudah solat fardhu subuh
Subhanallah Wabihamdih 'Adada Khalqih,
Wa Ridhaa Nafsih, 
Wazinata 'Arsyih, 
Wamidada Kalimatih.
0 Komentar untuk "Kalimat Yang Agung"

Popular Posts

Back To Top