w a n n u r s y a r i f a h

Nukilan Menuju Ramadhan

-Nukilan Menuju Ramadhan-


persiapan menyambut tetamu yang mulia (ramadhan). .adalah sedikitnye berbicara keinginan terhadap nafsu (dunia). .dan berhajat kepada yang dijanjikan (akhirat). .


juga mengembalikan diri kepada keadaan sebenar (fitrah). .serta di bukakan pintu-pintu syurga sebagai suatu rahmat yang dekat (yang benar). .


dengan jalan-jalan kesabaran (dari banyaknya jalan-jalan iman). .sebagai mana pernah dilalui oleh Rasul Nya. .


sebagai tanda ibadah ini bukan dilakukan (bukan kerana kewajipan yang di perintahkan). .akan tetapi lebih dari itu. .(kerana Dia adalah Yaa Rabb ku). .


kiranya cinta pada sesuatu itu menghasilkan pulangan yang baik. .maka alangkah baik sekali jika pulangan itu berupa cinta juga. .kerana hati tentu tidak pernah puas melainkan hanya meraih cinta dari Nya. .


meraih cinta dan andai ditambahi dengan di izinkan-Nya melihat wajahNya itu. .itulah yang pulangan paling tinggi sekali. .(bagi para pecinta Allah hanya melalui hati). .


kerana cinta melalui hati. .setiap masa berdebar. .kelak suatu masa nanti tentulah (dengan izin-Nya) akan melihat wajah apa yang di cintai sepenuh hati sekian lama. .


dan jika itupun kelak (dengan izin-Nya) dapat di capai. .pastilah ada yang paling sempurna sekali. .yakni apabila memcintai dan di cintai saling berbalas pandangan. .(kami melihat wajah-Nya serta Dia turut melihat wajah kami) dengan pernuh redha sekali. .Subhanallah. .ameen. .


tidak ada kata lagi. .melainkan perlu hidup di dunia dan melalui jalan-jalan kearah itu. .jalan-jalan yang ditempuhi Nabi-nabi serta Rasul-Nya. .moga sampai dan selamt (meraih cinta itu) ameen. .


Allahumma ahyina bil iman,

Allahumma amitsna bil iman,

Allahummah syurna bil iman,

Wa adkhilnal jannata ma'al iman,

Ya Allah hidupkan kami dengan iman

Ya Allah matikan dalam iman

Ya Allah bangkitkan kami dengan iman

Dan masukan ke syurgaMu dengan iman.

Salam Ramadhan Ayuhai Ahlul Jannatul Allah.


18 Syaaban 1436

0 Komentar untuk "Nukilan Menuju Ramadhan"

Popular Posts

Back To Top