w a n n u r s y a r i f a h

Novus Ordo Seclorum

Novus Ordo Seclorum

Assalamualaikum,Novus Ordo Seclorum adalah artikel yang bagi saya sangat berat untuk di tulis.Kerana bahasa dan maksud tentang Novus Ordo Seclorum ini sangat sukar dicari.Ini kerana ia adalah bahasa lama yang bangsa tamadun di zaman ini tidak menggunakan lagi kecuali yang tertentu sahaja masih menggunaka pakainya.

Saya pun banyak juga meneliti beberapa bahan bacaan serta artikel lain.Dan boleh dikatakan Novus Ordo Seclorum ini nak menulisnya saya telah beberapa kali tertidur.Hingga 5 kali tidur jugalah.Sebab itu bagi saya artikel ini berat.Mengantuk dibuatnya.Akhirnya saya cuba jugalah menulis sedikit apa yang dapat saya kongsikan dalam Novus Ordo Seclorum ini.

Sebenarnya ada satu huruf yang (mungkin) tetinggal pada perkataan terakhir seclorum.Iaitu huruf 'u'.Yang sepatutnya menjadi seculorom.Nampaknya kita perlu menerokai semula dari mana ayat kuno purba ini muncul.Salah satunya yang biasa kita dapatkan adalah dari piramidnya.Namun huruf 'u' sememangnya telah dipadam lama cuma tak di pastikan untuk apa.

Asalnya adalah cogan kata yang terdapat di bawah piramid amerika.Tapi saya tak pastilah piramid amerika yang mana satu.apa yang saya tahu piramid tu tak siap di bahagian atasnya dan gambarannya ada pada wang kertas dollar.Kebanyakkan orang pernah melihatnya.Mungkin sahaja piramid ini wujud hanya sebagai simbol yang di cadangkan oleh Charles Thomson pada 1782.Dan pada tahun yang sama,kongress meluluskan rekaan simbol piramid itu.Dibawah piramid itu terdapat juga angka lama yang mana kita juga perlu tafsir kepada maksud modern hari ini.

Novus Ordo Seclorum adalah dari frasa latin abad ke-18 namun berasal dari abad ke-1 sm (sebelum masihi).Jadi ia memang dari zaman kuno purba.Ia menjadi new world order apabila bahasa inggris mula di gunakkan pada zaman-zaman selepasnya.Seterusnya di terjemahkan kebahasa melayu menjadi pemerintahan dunia baru.Seterusnya kita ingin tahu makna sebenar novus ordo seclurom ini dan kenapa ia terus menerus di gunakkan sehingga kini.Tapi untuk menterjemah bahasa lama ini perlu melihat kepada yang lain-lain bahagian.

Angka MDCCLXXVI

Adalah angka-angka roman yang di cadangkan oleh first Great Seal atau mohor rasmi pertama amerika  masa itu untuk memilih tarikh MDCCLXXVI itu untuk diletakkan di bahagian tepi bawah piramid tersebut.Menurut first great seal mengatakan bahawa angka-angka ini diletakkan di bawah dan mempunyai 'motto' berikutnya iaitu novus ordo seclurom.

Angka itu adalah membawa maksud tarikh kemerdekaan amerika dan ianya adalah  simbolik kepada amerika era baru.Maksud ini tidak dapat menjelaskan dengan tepat akan mottonya iaitu novus ordo seclurom,akan tertapi thosmas menyatakkan bahawa ia di ltekkan pada asas piramid yang belum siap bersemperna mengenai kemerdekaan iaitu pada 1776.

Tafsir perkiraannya adalah seperti di bawah:

1000 + 500 + 100 + 100 + 50 + 10 + 10 + 5 + 1 = (1776 )

Namun terdapat dalam perkiraan lain seperti di bawah:

D=500, C=100, L=50, X=10, V=5, dan I=1 = (666)

Untuk tarikh 1776 telah sedia maklum bahawa ia adalah semperna kemerdekaan amerika.Yang menjadi misteri adalah angka 666 masih belum kita terokai.Seingat saya pada sekitar beberapa tahun yang lalu tahun ,saya ada terbaca tentang proses pemilihan untuk membuat mohor bagi amerika.Memandangkan negara itu baru merdeka,jadi mereka memberi beberapa tawaran mereka bentuk seal atau mohor negara amerika.Ada lebih kurang 3 atau 5 atau 6 reka bentuk dan yang menjadi terakhirnya adalah yang sekarang ini.Pemilihan pereka hanya kepada yang mempunyai minda yang paling berkebolehan di negara itu.


Rekaan seal seperti di bawah:


Seal ini di reka oleh Benson J. Lossing.Panel penilai tidak bersetuju dengan rekaan ini.Kerana mengandungi kesilapan atas alasan singkatan negeri mengelilingi perisai.

Seterusnya dia menarik kembali akan kesilapan itu.







Dibahagian belakang.Reka bentuk yang menunjukkan firaun mengejar Nabi Musa a.s dan bani israel di laut merah.

Kelihatan laut itu terbelah dan membanjiri firaun.Disunting oleh jefferson atas saranan fracklin








Lakaran dari Francis Hopkinson's Sketches.Di puncanya terdapat 13 bintang.



Terdapat dua motto disini.atas adalah 'Dengan nikmat tuhan' dan motto bahawa membawa maksud 'Selama-lamanya'.










Dari rekaan thomas ini,telah di gunakan oleh amerika secara rasminya.Dan novus ordo seclurom atau pemerintahan zaman baru itu adalah dari janaan buah fikiran thomas untuk menjadi motto kepada seal tersebut.

Selain itu,perkataan "Annuit Coeptis" adalah membawa maksud 'aku janji' selebihnya saya tak pastilah maksud sebenar " "Annuit Coeptis" tu.Tapi berkaitan dengan aku janji.

Pada seal ini terdapat dua motto yakni "novus ordo seclurom "dan  "Annuit Coeptis"

Jalur-jalur menegak bendera amerika pada badan burung helang itu asalnya adalah melintang,kemudian di tegakkan ke atas.Antara yang masih di kekalkan pada rekaan pertama hingga kini adalah mengenai piramidnya yang tidak siap di bahagian atas.Yang tak siap itu lah kita ingin tahu juga.In sya Allah jika ada kesempatan akan datang.Apa yang pasti,penubuhan amerika berlaku selepas kitab-kitab purba kuno itu mula dipelajari oleh the knight templar pada masa mereka menakluk baitulmaqdis.Antara sebabnya adalah seal berkaitan rekaan yang menampilkan Nabi Musa a.s itu semasa di kejar firaun.Tentulah mereka ada cerita mengenainya.


Rujukkan:Great Seal

Nota:Tulisan ini adalah pendapat dan hasil data rujukkan peribadi penulisan.

0 Komentar untuk "Novus Ordo Seclorum"

Popular Posts

Back To Top