w a n n u r s y a r i f a h

KAPAL USS LIBERTY (ASSAULT ON THE LUSS LIBERTY)

 KAPAL USS LIBERTY (ASSAULT ON THE USS LIBERTY)

ASSALAMUALAIKUM..

Kapal uss liberty pada 8 jun 1967, pada hari yang sukar,telah menerima kunjungan yang tidak di sangka-sangka yang mana seramai kira-kira 34 anggota di dalamnya terbunuh.

Peristiwa ini berlaku ketika keadaan di timur tengah sedang hangat berlaku peritiwa PERANG ENAM HARI yang mana israel berhadapan dengan mesir serta beberapa lagi negara arab di dalam peetempuran singkat terbabit.

Walaubagaimanapun,amerika syarikat agak bimbang kalau-kalau kiranya israel bertindak lebih jauh dari itu yakni jika mereka menyerang sekutu russia (syria).


Dalam kebimbangan terhadap israel itu,yang sungguh pun amerika tidak menyertai dalam peperangan enam hari itu,namun keinginan untuk memantau perkembangan situasi genting di timur tengah agak kuasa.Lalu uss liberty di hantar sebagai kapal yang memantau keadaan panas tersebut.

Israel yang menyedari tindakkan ini segera menghantar pesawat tempur mereka untuk membedil uss liberty,dan tindakkan ini nyata memberikan sambutan hebat keatas kapal uss liberty ini.Anak kapal uss liberty tidak mengka bahawa israel menyerang mereka dan segera meminta bantuan.


(FOTO SEBELAH ADALAH KAPAL USS LIBERTY)

Tidak di ketahui mengapa pihak israel menyerang kapal ini sedangkan kapal ini adalah dari sekutu mereka iaitu amerika.Walau mereka menyedari kehadiran kapal ini lebih lama,namun tindakkan menyerang seolah-olah tidak dapat di elakkan.

Pesawat-pesawat pejuang israel melakukan serangan mereka keatas uss liberty tanpa ada amaran mahupun sebagai komunikasi dua hala bagi memperjelaskan tindakan kemungkinan serangan keatas kapal itu.

Uss Navy intelligence ship uss liberty ini apabila menerima serangan dari pesawat israel,bertinda cuba mempertahankan diri selain menghantar signal bantuan.Dan tidak lama dalam aksi pertahan dari serangan itu,uss liberty di datangi oleh pesawat yang tiba untuk menyelamatkan mereka dari serangan berterusan oleh israel.


Serangan keatas uss liberty di perairan laut antarabangsa sangat asing dan tidak boleh di terima.Di tambahkan lagi kapal ini telah dikesan lebih 9 jam dari radar tentera israel,namun serangan tersebut seperti tidak dapat di elakkan.

Malah memburukkan keadaan,pesawat-pesawat us yang datang untuk menyelamatkan uss liberty itu cuma seketika sebelum menerima arahan luar biasa agar membiarkan kapal uss libertu mereka di gempur oleh pesawat israel serta kapal perang israel walau berkali-kali menerima signal kecemasan.

Pesaawat-pesawat us seterusnya berpatah balik dan membiarkan uss liberty dalam keadaan bersendirian untuk mempertahankan diri dari serangan oleh pesawat tempur israel serta navy israel.

Dalam serangan yang luar biasa ini telah mengorbankan lebih kurang 34 anggota navy uss libery selain 174 dari nya cedera parah.Tindakkan washinton membiarkan kapal tercanggihnya pada masa itu di serangan oleh israel sememang luar dari sangkaan.Washinton langsung tidak mengambil langkah dalam usaha untuk menyelamatkan kapalnya dari serangan israel,hanya kerana itu dari israel.

Isu ini terus cuba di tutup oleh washinton,namun bagi bekas anak kapal uss liberty yang melalui saat-saat cemas itu beranggapan,ini tidak boleh diterima sama sekali.

Jika israel boleh sahaja menyerang kapal uss liberty,maka mereka sememangnya berani menyerang sesiapa sahaja di dunia ini.

0 Komentar untuk " KAPAL USS LIBERTY (ASSAULT ON THE LUSS LIBERTY)"

Popular Posts

Back To Top