w a n n u r s y a r i f a h

MENGHADAPI DETIK KEHILANGAN


MENGHADAPI SITUASI KEHILANGAN INSAN TERSAYANG

Assalamualaikum,dalam menghadapi detik sukar seperti kehilangan insan tersayang mahupun sahabat handai,haruslah kiranya sabar itu tetap kuat di dalam diri kita.kerana setiap dugaan yang dihadapi,pasti ada hikmahnya yang Allah s.w.t tetapkan.

Dalam sebuah Hadis, Ummu Salmah berkata, "Ketika Abu Salmah meninggal dunia, maka aku berkata:

"Orang muslim mana yang lebih baik daripada Abu Salmah, rumah pertama yang
berhijrah mengikuti perjuangan Rasulullah Saw.. Lalu aku memanjatkan doa tersebut, maka Allah Swt. segera memberi ganti kepadaku dengan yang lebih baik daripada Abu Salmah, yakni Rasulullah Saw.."

Kemudian Ummu Salmah berkata,

"Rasulullah Saw. mengutus seorang utusan
bernama Hatib bin Abu Balta'ah agar meng- khitbah -ku (memberikan mas kawin) demi beliau.

"Aku berkata kepada utusan itu, "Aku memiliki seorang putri, sedangkan aku adalah wanita pencemburu."

Utusan itu berkata,

"Untuk puterinya, kami berdoa mudah-mudahan Allah Swt,menjadikannya dapat berpisah dari puterinya, dan aku berdoa mudah-mudahan Allah Swt. menghilangkan sifat cemburunya."

Diriwayatkan dari sahabat Abu Hurairah r.a., bahwa Rasulullah Saw. bersabda, "

Allah Swt. berfirman :

"Tidak sesuatupun bagi hamba-Ku yang mukmin, dan Akupun memberinya pahala
saat Aku mencabut nyawa orang yang dicintainya di dunia, kecuali Aku menggantinya di syurga kelak."

Disamping itu, diriwayatkan dari sahabat Anas r.a., dia berkata, "Aku mendengar Rasulullah Saw. bersabda:

"Sesungguhnya Allah Swt. berfirman:

"Ketika Aku menimpakan dugaan dan muhsibah kepada seorang hamba-Ku, dengan cucuran dua air matanya (karena ada yang meninggal dunia), lalu dia bersabar, maka aku akan mengganti cucuran dua air mata itu di Syurga kelak."

"Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami."( As-Sajdah 32:24 )

Haruslah yakin kepada Allah s.w.t dan bersabar dalam menghadapi dugaan mendatang.Allah mengulang kata sabar sebanyak 90 kali di dalam al-quran.Ini jelas menunjukkan keutamaan mereka yang mampu bersabar.

Allah Swt. berfirman:

"(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan."(Al-Nahl 16:96 )

"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu
kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah
kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."( Al-Baqarah 2:156 )

"Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-
bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka
itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya."( Al-Baqarah 2:157 )

Dalam di kisah Nabi yusuf a.s. juga Allah telah menguji Nabi Ya'kub a.s,dimana ketika Nabi Ya'kub a.s. kehilangan Nabi Yusuf a.s.,

Allah Swt. berfirman:

"Dan (bagi mengesahkan dakwaan itu) mereka pula melumurkan baju Yusuf dengan darah palsu. Bapa mereka berkata: "Tidak! Bahkan nafsu kamu memperelokkan kepada kamu suatu perkara (yang tidak diterima akal). Kalau demikian, bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, dan Allah jualah yang dipohonkan pertolonganNya, mengenai apa yang kamu katakan itu."(Yusuf 12:18)

Semoga Yaa Rabb mempermudahkan urusan kita yang dalam kesulitan ini.Jazzakallahu khairan.


#PRAYFORMH370

Tag : ISLAM, MH370
0 Komentar untuk "MENGHADAPI DETIK KEHILANGAN"

Popular Posts

Back To Top