w a n n u r s y a r i f a h

TERSALAH ISI MINYAK KERETA:tips penjagaaan kereta


TERSALAH ISI MINYAK KERETA

Pernah tak anda alami yang mana kereta anda mengunakan petrol tertapi salah mengisi minyak diesel ke dalam tangki kereta anda? Bagi yang pernah tersalah isi minyak,mesti ada pengalaman kan...

Seperti kebanyakan pengguna kenderaan lain,sudah tentu mengisi minyak kenderaan tidak sesusah mana,akan tertapi akan menimbulkan masalah jika minyak tersebut tersalah pilih.untuk yang berenjin petrol,harus menggunakan minyak petrol juga.jangan pernah mencuba mengisi diesel.

Saya sendiri pernah alami di mana saya terisi diesel ke dalam kenderaan saya.haa kesannya adalah enjin kereta secara tertiba mati ketika dalam perjalanan.pangil la trak tunda suh bawa bengkel.bagi yang ada insuran seperti great eastern,percuma perkhidmatan menunda kenderaan mengikut kilometer* sehingga ke bengkel.(antara faedah diberikan kepada pelanggan insuran pelindungan hayat oleh great eastern adalah perkhidmatan menunda kenderaan pemilik).kalau tidak ada perkhidmatan percuma,anda harus membayar dengan harga yang ditetapkan oleh mereka.


Minyak di tanda mengikut warna

Sesudah sampai bengkel,saya memang banyak tanya.antara paling kerap adalah "so macam mana" boleh ke?"....risau saya dibuatnya

Bila saya dah sampai bengkel,pekerja cina kat situ dok tanya saya,"apa rosak?".sebab kereta saya nampak okey je kan.

Saya cakap tengok enjin.sebab masa tu saya tak tahu pun saya salah isi minyak.hanya apabila dah tengok dan periksa enjin,pekerja tu terus cakap dengan kuat(dengan nada terkejut n macam tak percaya je muka dya tu)

"Haiyaaaa...apa minyak you isi?"

(Saya diam jew)

"You tahu ka ni minyak apa?"

(Saya geleng kepala n buat muke kerut dahi)

"Ini aaarrr...minyak lori you tahu kaa??"

(Haaahh?so macam mana?saya punyala terkejut.terus call my umie).

**********************************************************************

Untuk tips dan panduan.bolehla baca disini.cik fika karim dah buat entry mengenai nya

Tag : KENDERAAN
1 Komentar untuk "TERSALAH ISI MINYAK KERETA:tips penjagaaan kereta"

Popular Posts

Back To Top