w a n n u r s y a r i f a h

BERTUKAR DOMAIN:New delievery name


TUKAR DOMAIN BLOG/WEBSITE

ASSALAMUALAIKUM

Hari ni saya ingin bercerita mengenai domain blog/website.domain ni umpama nama untuk blog/website.manakala hosting ibarat tempat tinggal (host maknanya rumah atau perumah kalau istilah perubatan).

Bagi yang dah selesa ber domain baru,tahniah diucapkan.kerana saya juga akan menggunakan domain baru.blog saya masih baru,oleh itu rank alexa,followeer masih kurang.saya tak nakntunggunbila dah ratus atau ribu juta baru nak tukar domain.sementara baru ni la saya kena bertukar.kiranya memberikan kesan yang minima la terhadap rank,follower dan sebagainya la.untuk lebih lanjut baca kat sini.ada entry berkaitan domain/hosting/dan lain² .biar saya hilang rank dari hilang sahabat hihi...nanti follower/rank tu ada la balik.saya baru 3 bulan,kira tak memberi kesan sangat la.tapi kalau anda dah lama n rank/bloglist pun tinggi,tu boleh membuatkan anda terasa hati.hmm..nikmat dunia tak kekal lama pun kan.sedikit perubahan kita hilang apa yang kita ada...

Di perkenalkan oleh

Untuk domain yang bakal saya gunakan ni,di perkenalkan oleh ciksiti .saya sambung berblog pun bila melihat beliau kusyuk berblog.(sebelum ni saya ada blog tapi bukan sesiriusly macam sekarang.kira dulu saya punya blog fokus pasal solat,tapi kali ni lebih menyeluruh.sayang sekali saya tak backup blog tu.betul la,nikmat dunia tak kekal lame kann.)oleh itu saya membuat keputusan untuk kembali ke dunia maya..ceewahh..alhamdulilah,penerimaan dunia semula maya agak baik..ngee..

Tempoh membuat keputusan

Saya berfikir hampir sebulan untuk membuat keputusan beralih ke domain baru.macam² saya tanya blogger lain.saya juga inform nuffnang sebelum saya tukar domain.malah,saya dapatkan nasihat dari pihak netkl sendiri tentang proses pertukaran domain.banyak saya tanya sebelum membuat keputusan.haruslah tanya sebelum keputusan di ambil.

Antara soalan saya seperti:(mungkin berguna untuk anda)

*kandungan entry hilang atau tidak.(paling penting.kalau tak ada entry ore nak baca apa kan)

*jika ada iklan,inform dahulu kepada syarikat pengiklanan anda(minta kode bersesuai untuk domain baru)

*bloglist atau follower(yang ni anda harus inform mereka.terutama jika anda sponsor atau menyertai kempen GA sahabat anda).

*minta pihak penyedia khidmat domain untuk buatkan pertukaran domain baru(kalau anda kurang mahir la.kalau dah mahir ..wah nk mintak autograf bule tak??? :-p !!).

*elok la anda memikir lebih lanjut sebelum bertukar ke domain baru dan banyakkan bersabar.

#itu mungkin soalan yang sering pemilik domain lupa nak tanya.bila dah siap pasang domain,baru kita perasan yang bloglist kita hilang,rank jatuh,iklan hilang,dan or tersilap pasangdomain(dah pasang domain baru,tapi masih keluar domain lama).

Kata² menjadi kenyataan

Kata² cik Raudzah menjadi kenyataan (sebelum ni beliau ada wish kat saya 'tahniah dengan domain baru" walaupun masa tu saya masih mempertimbangkan pertukaran domain).kali ni kata² beliau akan terzahir dalam masa terdekat.cik Raudzah rajin singgah ruma saya ni.masa itu saya tidak berapa gembira bila mengetahui 's' jika dibuang dari blogspot.lantas itu saya mempertimbangkan proses pertukaran.dari satu ruma ke ruma (blog/website) saya singgah.memang banyak maklumat yang dapat.terutama kesan jangka pendek/dan panjang.itu harus di ambil kira.jika kita dah mendapat penerimaan dengan domain baru di kalangan blogger lain,nanti kita akan merasa kekusyukkan aura berblogger lebih dari yang biasa.

Pemilihan domain

Sebelum ni,kalau tak silap saya,saya ada dapat tawaran domain percuma,siap tunjuk ajar lagi.tapi tu dah lama dah.saya pun tak terima tawaran tu.haishh..baru sekarang tahu kan..(dulu sibuk,mana nak fokus dengan blog...bagi percuma pun kita tolak).

Dot.my dan dot.com

Pada mulanya saya ingin daftar dot.my,akan tertapi nilai nya terlalu mempercepatkan susut nilai harta pusaka turun temurun mahsuri hihi...(dot.my ni malaysia punya domain,memang nilai tinggi)
Akhirnya beralih ke dot.com.kiranya bersesuailah tahap ekonomi fiskal saya ni ha.tak da la terlalu defisit sangat kan...(oit kiah!pehaall kecek supa ore bisnes nim haa!!)...

Domin yang saya guna tuu??

Hmm...selepas bermuaswarahtulwali dengan para sahabat,pemilihan nama baru domain adalah hasil gabungan nama² sahabat berserta nama saya.ini ekoran penggunaan nama suami isteri secara gabungan adalah macam kurang afdal jew kan dan kurang mesra oleh pertubuhan minyak sedunia.(tak da kaitan pown..kan).walaubgaimana pun kan...kami meng-rahsia kaaannn domain baruitu sehingga proses pertukaran kuasa keatas rumah saya selesai dilakukan oleh jurutera² dari netkl..hihihi... :-p (tutup mulut kalau senyum ye..nanti ikan paus afrika masuk pula)

Matlamat dan visi

Haa..jelass? Maa dengan itu,perubahan ini adalah seiring dengan peralihan arus sejuk yang melanda negara kita ni...(mana la salji nim kan..salji takda kelopak bunga berguguran ada sebagai ganti..).

Juga bersemperna hari lahir umie saya kelak pada februari minggu ke-2 nanti.dengan perasmian penjenaman dan penjelmaan semual ni,tempah seutas header atau kepala ruma telah dibuat.itu pun dirahsiakan ye..hihi..nak bagi suprisessss jew...(jelousy dilarang sama sekali...)

Penutup

Diharap domain baru ini ianya mampu menhadirkan penerimaan dikalangan blogger sedia ada.(waahh..macam menulis laporan tahunan pula..ngee)

Cukuplah setakat ni,jumpa lagi ye..Jazzakallahu khairan khatira : )

Tag : BLOGGER
4 Komentar untuk "BERTUKAR DOMAIN:New delievery name"

In Shaa Allah.... huuuuuhhhhhh!!!! banyak btul yg bak x tahu ttg blog dan domain ni.tq

Samela ngan saie.tak pndai sgt pasal blog nim.insyallah semua akan berjalan seperti bese.

thanks sbb tag....insyaAllah...tulis blog dengan hati yang ikhlas...pasang niat yg elok bila tulis blog tu...bkn setiap hari idea akan datang, tapi bila dah datang, cepat2 lah update blog....happy blogging dear...=)

Same² ukhtie..t.kaseh sudi singgah ruma Ana..petua ukhtie..t.kaseh sudi bg : )

Popular Posts

Back To Top