w a n n u r s y a r i f a h

SISTEM AES


SISTEM AES

Assalamualaikum...entry kali nim saie ingin berkongsi apa itu aes.bagi yang biasa memandu,mungkin dah biasa or selalu tengok kenderaan kena aes nim kan..kalau saie mang selalu sangat nampak.bagi yang belum pernah or tak tahu mari baca.

Penguatkuasaan secara automatik iaitu kesinambungan daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya
2006-2010.
Usaha berterusan aktivis keselamatan jalanraya (JPJ, PDRM, JKJR, MIROS, JKR) memberi tumpuan
kepada 4E (Engineering, Enforcement, Education and Environment ).
Perlu adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (sustainable) dalam terus kekal mengubah sikap
pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan kenderaan, pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
Pendekatan kepada system based approach yang mampu mengubah sikap pemanduan rakyat
Malaysia.
Satu sistem pengesanan dan merakam secara automatik kesalahan lalu lintas menggunakan alat
pengesan yang dipasang di atas jalan dan perakam imej kesalahan menggunakan kamera (gambar dan
video).
Kenapa Perlu AES?
Penguatkuasaan kesalahan lalulintas secara elektronik adalah salah satu daripada kaedah
penguatkuasaan.
AES adalah pemboleh (enabler ) yang merangkumi (embody ) semua usaha ke arah mencapai sasaran
Pelan Keselamatan Jalanraya 2006-2010 dalam mengurangkan kematian akibat kemalangan.
Adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (sustainable) dalam terus kekal mengubah sikap
pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan kenderaan, pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
AES mampu mengubah sikap, tingkah laku (behaviour) dan budaya pemanduan melalui
penguatkuasaan:
24 jam
Tidak bermusim
Tiada campur tangan manusia
Meningkatkan tahap PERCEPTION OF BEING CAUGHT (POBC) di kalangan pengguna jalanraya. (Pada
hari biasa 25%, meningkat ke 50% di musin perayaan semasa Ops SIKAP berbanding di negara maju
– 80% hingga 90%).
.


Penyelesaian kepada kos rawatan dan pemulihan kawasan sering berlaku kemalangan yang
jumlahnya lebih 800 ( blackspot ) di seluruh Negara yang amat tinggi dan memakan masa yang lama.
Bagaimana AES berfungsi?
AES berupaya mengesan dan merakam secara automatik sebaik sahaja mana-mana kesalahan
lalulintas di lakukan di kawasan sering berlaku kemalangan sahaja.
Pelaksanaan AES meliputi kesalahan:
Tidak mematuhi lampu isyarat
Memandu melebihi had laju
Maklumat kesalahan ini kemudiannya dihantar secara real time online ke Pusat Kawalan AES (Control
Center ). Maklumat diproses bagi mengenal pasti pemandu/pemilik kenderaan berdasarkan kepada
maklumat pemilik/pemandu yang terdapat dalam pangkalan data JPJ.
Saman akan dikeluarkan secara automatik dan dihantar melalui pos kepada Orang Kena Saman (OKS).
Sistem juga secara automatik menghantar maklumat kes ke mahkamah untuk tujuan perbicaraan jika
OKS memilih untuk gagal membayar kompaun atau dibicarakan.
Apakah kelebihan penguatkuasaan kesalahan lalulintas melalui AES berbanding kaedah sedia ada?
Meningkatkan keberkesanan tindakan penguatkuasaan melalui pengesanan (detection) dan
pengeluaran saman secara telus, tepat dan berterusan.
Tidak perlu anggota penguatkuasa merakam kesalahan secara manual di tepi jalan setiap masa.
Sistem penguatkuasaan yang selamat, kerahsiaan, integriti dan kesediaan (24 jam). Mampu
beroperasi 24X 7 X 360 siang dan malam dalam semua keadaan cuaca.
Tanpa campur tangan manusia. Ini akan meningkatkan integriti penguatkuasaan (tidak bermusim,
tiada interaktif dengan pesalah dan unsur rasuah di tepi jalan).
Mampu mengesan kesalahan yang dilakukan oleh kenderaan persendirian, komersial dan kenderaan
pengangkutan awam.


KALAU WAKTU MALAM MESTI NAMPAK MACAM ICT HEHE

Tentusah ukur (Calibration ) bagi setiap peralatan pengesanan dan perakam imej kesalahan dibuat
mengikut Akta pengukuran Kebangsaan 2007 agar kesalahan menjadi kes prima facie .
Penghantaran data/gambar sukar diceroboh (encryption) kerana dihantar secara automatik setelah
kesalahan dikesan.
AES secara langsung menjadi pencetus bagi tujuan mengajar/membentuk pemandu agar sentiasa
mematuhi peraturan lalulintas jalan.
Struktur sistem direkabentuk agar tindakan undang-undang tidak boleh disangkal atau dipertikai di
mahkamah oleh pesalah. Memudahkan proses pendakwaan melalui penyediaan bahan bukti yang
boleh diterima mahkamah (Control Centre di link ke semua Mahkamah Trafik melalui IT).
Tidak akan menyebabkan kesesakan lalulintas.
AES boleh digunakan untuk menguatkuasakan kesalahan-kesalahan lain di masa akan datang
seperti:-
Memotong di garisan berkembar;
Memotong di sebelah kiri jalan;
Lebih Muatan;
Potong barisan;
Sekatan ke atas kenderaan berat yang memasuki kawasan bandar;
Penguatkuasaan laluan bas.
Apakah AES berkesan dalam mengurangkan kadar kemalangan jalanraya?
Sistem penguatkuasaan elektronik telah dilaksanakan di 90 negara lain di seluruh dunia.
Di Asia Tenggara, Thailand dan Vietnam telah mlaksanakan system digital traffic enforcement
system.
Contoh keberkesanan AES di Negara-negara lain:
PERANCIS - Di Perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun sejak penggunaan
sistem penguatkuasaan automatik.
JERMAN - Di lokasi yang dipasang, penurunan kelajuan telah menjadi budaya di kawasan
dipasang sistem AES (penurunan kelajuan kenderaan dan pematuhan sebanyak 80% di mana kamera
pengesan kelajuan dipasang).
KUWAIT - Kemalangan menurun 48%.
UNITED KINGDOM - Kadar pelanggaran peraturan trafik menurun pada kadar 6% daripada
jumlah kenderaan berdaftar.
Jikalau AES begitu efektif, tidakkah sistem ini tidak lagi diperlukan pada masa hadapan?
Kalau AES begitu efektif, jumlah saman akan menurun namun begitu masih perlu diambilkira:
9% pengguna jalanraya adalah yang tegar melakukan kesalahan ( habitual offender ).
Volume kenderaan bertambah pada kadar 10% setiap tahun.
Jumlah pemegang lesen bertambah.
Kilometer jalanraya bertambah.
Lokasi blackspot juga akan berubah jika kerja-kerja pembaikan dibuat di kawasan tersebut.
Isu yang penting adalah bukan jumlah saman dikeluarkan tapi perlu penyelesaian terhadap
saman yang tidak diselesaikan.
Agensi manakah yang akan bertanggungjawab terhadap pelaksanaan AES?
Kementerian Pengangkutan Malaysia merupakan tuanpunya (owner) kepada AES.
Agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan adalah terlibat secara langsung dalam
pelaksanaan AES:
JPJ bertanggungjawab melaksanakan AES secara langsung dan merupakan end user kepada
sistem AES.
MIROS bertanggungjawab dalam penentuan lokasi pemasangan kamera daripada blackspot
(kawasan sering berlaku kemalangan) dan kajian keberkesanan AES.
JKJR bertanggungjawab dalam advokasi dan kempen kesedaran jalanraya mengenai AES.
Apakah peranan PDRM di dalam AES?
PDRM akan menggunakan AES untuk mengesan jenayah dan tugas-tugas trafik.
Control Centre AES mempunyai Bilik Kawalan PDRM dan JPJ.
Mobile unit AES akan dikendalikan PDRM dan JPJ.
Apakah asas penentuan lokasi pemasangan kamera?
Penentuan lokasi pemasangan kamera bagi sistem AES dilaksanakan oleh MIROS dengan bantuan JPJ,
PDRM dan JKJR.
Maklumat asas yang digunakan adalah berdasarkan dari laporan kemalangan PDRM (Pol.27).
Data daripada maklumat laporan ini dianalisa oleh pihak MIROS bagi mengenalpasti koordinat
kawasan lokasi-lokasi kemalangan.
Seterusnya lokasi-lokasi tersebut diberi markah (ranking) mengikut kes-kes kemalangan. Kes
kemalangan diberikan markah mengikut susunan tinggi ke rendah – kes kemalangan, cedera parah,
cedera ringan dan kemalangan kecil. Lokasi yang mengumpul markah tertinggi diberi keutamaan untuk
pemasangan kamera AES. Lokasi-lokasi juga dibuat sah.
Berapa bilangan kamera yang akan dipasang?
Jumlah kamera speeding 566 buah.
Jumlah kamera traffic light 265 buah.
Jumlah keseluruhan kamera 831 buah.
Mobile kamera (30%) 250 unit – operasi kamera-kamera mudah alih adalah bagi kawasan-kawasan
kemalangan yang tiada infrastruktur (bekalan elektrik, liputan komunikasi dan sebagainya) untuk di
pasang kamera statik.
Adakah rakyat akan marah dengan tindakan kerajaan melaksanakan AES?
Risiko kepada pelaksanaan sistem AES adalah ‘public outcry ’ kerana sistem secara drastik akan
mengubah sikap pemanduan dalam masa yang singkat. Namun begitu rakyat mempunyai pilihan
untuk tidak melanggar undang-undang.
AES akan dilaksanakan secara berperingkat. Dijangka siap sepenuhnya 100% dalam tempoh 18 bulan
dari ianya mula dilaksanakan. Tempoh ini adalah cukup bagi kerajaan melaksanakan program
kesedaran dan advokasi.
Program advokasi adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Keselamaatn Jalan Raya (JKJR) bagi
memastikan pemahaman dan penerimaan rakyat terhadap pematuhan undang-undang jalanraya,
tanggungjawab menyelesaikan kes kesalahan trafik dan kesedaran keselamatan jalanraya.
Lokasi pemasangan kamera tetap AES bukan rahsia tetapi diwar-warkan sebagai peringatan kepada
pengguna jalanraya. Papan tanda amaran akan dipasang sebelum pengguna jalanraya menempuh
kawasan yang dilengkapi kamera AES

Sekian entry saie.jumpa lagi ^_^

Tag : AES
0 Komentar untuk "SISTEM AES"

Popular Posts

Back To Top